Poniženi i uvređeni: Zašto Parada ponosa jeste uslov za EU

4. oktobar 2012. | Damjan R. BOGUNOVIĆ

Kada govorimo o šetnji, videćemo da li će ona biti moguća iz bezbednosnih razloga… I to nema nikakve veze za ljudskim pravima. Manite me više tih priča o ljudskim pravima. Kakva ljudska prava? U pitanju je bezbednost ljudi. 

Ima zemalja u Evropskoj uniji gde nema gej parade, pa su članice Evropske unije. Mene zanima samo da l’ je moguće više da to bude glavna tema u našoj zemlji? Da l’ je moguće da pored svega što postoji kao problem mi se i dalje bavimo gej paradom kao glavnim problemom, kao ulazicom za Evropsku uniju, što je smešno jer izem ti takvu Evropsku uniju u koju treba da uđemo gde je to ulaznica. 

S druge strane ne mogu da razumem ni druge psihopate koje prete da će poubijati učesnike gej parade, koji kažu gej parade neće biti. Ma ne pita se u ovom zemlji ni Dveri, ni Obraz, ni bilo šta; pita se država ovde. Postoji država. Neće oni da kažu da l’ će nešto biti ili neće biti. Malo su se zaneli.

(predsednik Vlade i minister unutrašnjih poslova Ivica Dačić, 15.9.2012.)

U vulgarnoj antologijskoj izjavi predsednika Vlade koja je objavljena pre par nedelja možemo izdvojiti nekoliko skandaloznih elemenata:

  1. Sa stanovišta zdravog razuma i vladavine prava: „dve strane“ koje su izjadnačene u neshvaćenosti kod predsednika Vlade (oni koji se bave temom Parade ponosa i „psihopate“);
  2. Sa stanovišta malograđanske pristojnosti autora ovih redaka: krajnja neprimerenost u izrazu predsednika Vlade;
  3. Sa stanovišta evropskog puta naše Republike: namerno i netačno razdvajanje teme ljudskih prava i evropskih integracija Srbije, odnosno netačno prikazivanje pitanja (ne)održavanja Parade ponosa kao pitanja koje se ne tiče ni ljudskih prava niti Evropske unije. Ovaj kratak komentar odnosiće se samo na ovu, poslednju tačku.

Kratko prečešljavanje interneta otkriva nam da u Evropskoj uniji samo jedna zemlja nema i nije imala paradu ponosa: Kipar. Sve ostale zemlje na ovaj ili onaj način održavaju parade ponosa, barem u svojim prestonicama. Parade ponosa održavaju se kod naših suseda, u Hrvatskoj, zemlji kandidatu za članstvo u Evropskoj uniji.

Šta je to zajedničko Srbiji i Kipru?

  1. Za razliku od svih drugih članica Evropske unije, granice naših republika su imaginarne, pre nego stvarne. Drugim rečima, mi ne znamo gde su naše granice;
  2. Konzervativno patrijarhalno društvo pod jakim uticajem pravoslavne crkve u kome je etnicitet jedna od osnovnih odrednica ličnog identiteta i razumevanja političke zajednice;
  3. Tačke 1) i 2) su povezane. Društvo koje živi stalnom strahu od Drugog, jača kolektiv unifikacijom, takoreći sažima se, skuplja. Kulturni izraz tog jedinstva ili sabornosti je ksenofbija i vice versa, ksenofobija rađa sabornost. No, manimo se antropologije.

Predsedniče Vlade, pod pretpostavkom da obavljate svoj posao revnosno i sa najboljim namerama, pitanja Parade ponosa jeste bezbednosno pitanje, ali ne kako vi to mislite:

Da, Srbija ne može da obezbedi slobodno okupljanje građana u svojoj prestonici. Naša država ne može garantovati ljudsko pravo na političko okupljanje koje je izvojevano u Evropi pre dva veka. To pravo Srbija deklarativno garantuje Ustavom i međunarodnim konvencijama koje su deo našeg pravnog sistema. Pošto ne garantuje pravo na okupljanje, Republika praktično ne garantuje ni pravo na izražavanje mišljenja, krši zabranu diskriminacije (v. Ustav RS).

Naša država, videli smo, ne može da obezbedi ni sigurnost diplomatskih predstavništava, a kako vidimo iz mnogobrojnih mišljenja Ustavnog suda npr. ni suđenje u razumnom roku, a verujem da ste upoznati i sa mišljenjem Ustavnog suda o prethodnoj Paradi ponosa. No, to Vas, koliko vidim, ne zanima. Drugim rečima, Srbija nije pravna država, a vladavina prava (molim čistunce da se ne hvataju za kvazirazlikovanje reschtstaat/rule of law) jeste uslov za ulazak u Evropsku uniju.

Pod pretpostavkom da Vi, predsednik Vlade, obavljate svoju funkciju časno, možemo pretpostaviti da ste hteli reći kako je pravo na život preduslov drugih ljudskih prava, da ste zabrinuti za živote građana, te je Ministarstvo unutrašnjih poslova zbog tih razloga zabranilo Paradu ponosa. Kod ljudskih prava, međutim, nema prečih prava i to je prva lekcija iz poštovanja građanskih prava i sloboda. Život građanina nije život ako se ne živi u svojoj celosti, a ta celost se širi, stalno i bezuslovno, a uslovi kada i kako se prava mogu suspendovati zapisani su u Ustavu (onom gorepomenutom koji Vas ne zanima).

Photo: Miona Stefanović

Ljudska prava su dostojanstvo sa kojim smo rođeni kao ljudska bića. Građanstvo nam jemči da će se to dostojanstvo braniti i širiti. Zabrana Parade ponosa je uvreda građana Srbije. Poniženim građanima još jedna uvreda ne pada tako teško. Uostalom, sećamo se kako ste Ustav sa svojim kolegama oktroisali, a po jutru se dan poznaje (v. kafanska pesma istog naziva). Štaviše, nekima je samo uvređenost i ostala, pa ih sada vređa umetnost. Preostala im je samo primitivna interpretacija duhovnih tekovina pravoslavlja pod dirigentskom palicom Srpske pravoslavne crkve (to je ona nevladina organizacija, u Ustavu isto piše gde joj je mesto, ali verujem da se i na Kipru to sve može kreativno tumačiti). Drugi su uvređeni jer razumeju da ste ih pljunuli u lice; Vi, predsednik Vlade i ministar unutrašnjih poslova i svi drugi procenitelji štete i sve institucije Republike jer sila je nadvladala pravo.

Na kraju, ja sam, eto, uvređen i načinom na koji kršite Ustav i urušavate našu Republiku, vulgarnošču i bahatom bezobzirnošću sa kojom građanima na pitanja odgovarate i sa kojom „vagajući prioritete“ u stvari vagate koliko poniženja možemo podneti (tu one pretpostavke o časnom obavljanju funkcije padaju u vodu). Ponižen sam jer znam da ste tako u mogućosti.

Vidimo se u izveštaju Evropske komisije.

Ne, u pravu ste, šta će nam Evropa, imamo Dostojevskog.

I Kosovo.

I Noleta!

I eto našeg ponosa!

2 odgovora na “Poniženi i uvređeni: Zašto Parada ponosa jeste uslov za EU

  1. Dostojvski: „Ako bi mi neko dokazao da je Hristos izvan istine i ako bi se zaista dogodilo da je istina izvan Hrista, ja bih radije ostao sa Hristom, nego sa istinom“. Najveci pisac.
    Clan 54 Ustava Republike Srbije:
    „Sloboda okupljanja moze se zakonom ograniciti samo ako je to neophodno radi zastite..morala, prava drugih ili bezbednosti Republike Srbije.“
    Zabrana gej parade podleze pod ovaj clan ustava. Niko ne krsi ustav, vec stiti javni moral, prava drugih i bezbednost drzave.
    Ako mislis da si mnogo mudar i obrazovan time sto pljujes po SPC, varas se, jer time samo pokazujes koliko si primitivan, zatucan i neobrazovan. Ako i reci Apostola Pavla iz Poslanice korincanima spadaju u „primitivnu interpretacija duhovnih tekovina pravoslavlja pod dirigentskom palicom Srpske pravoslavne crkve“ onda time zaista pokazujes koliko nemas pojma o onome sto si spreman da popljujes. „Ili ne znate da nepravednici nece naslediti carstvo Bozije? Ne varajte se: ni kurvari, ni idolopoklonici, ni preljubnici, ni adzuvani, ni muzeloznici (homoseksualci prim. aut.), ni lupezi, ni lakomci, ni pijanice, ni kavgadzije, ni hajduci, carstvo Bozije nece naslediti“ – 1.kor:10-9

    • Kada neko ko očigledno nije familijaran sa pravnim normama letimicno i odoka odmeri pa proceni sta znace odredbe Ustava i pravni instituti kao sto su “javni moral”, “prava drugih”, ili “bezbednost države”, o čemu su stotine presuda donesene i knjige komentara napisane, onda mi se digne kosa na glavi. A pre svega, kada neko preskoči prvi deo člana, koji predstavlja sadržaj prava u pitanju i usmeri se na ograničenja, onda znam da je uz to i zlonameran. Dakle, ograničenja prava imaju se izrazito restriktivno tumačiti. Prava nisu zajamčena da bi se ograničavala, već su ograničenja predviđena samo kada nijedna druga mera ne može da jednako efikasno spreči ugrožavanje te tri stvari, dakle u izrazito ekstremnim situacijama, kada postoji legitimni interes i kada je ograničenje neophdno. Gej parada, kako je zoveš, ne krši javni moral, jer ne postoji autoritativno tumačenje toga šta je to javni moral. Za mene i tebe, na primer, moralno može značiti nešto sasvim suprotno. Stoga, ovo je više teoretska paradigma koja potiče iz prirodnog prava, nego čvrsta pravna norma. Drugo, prava drugih ni na koji način nisu ugrožena Gej paradom. Ona su eventualno ugrožena okupljanjem nasilnika, kao što je pravo na život, psihički i fizički integritet, pravo na imovinu, itd. što znači da te skupove nasilnika valja zabraniti, ali ne i Gej paradu. Treće. bezbednost države ne može biti ugrožena šetnjom hiljadu ljudi per se, u suprotnom, svaki koncert, utakmica i bioskopska predstava mogle bi ugroziti bezbednost države. A i čak kada da je sve to ugroženo, i javni moral, i bezbednost države i prava drugih, što ovde nije slučaj, ali da uzmemo da jeste, ograničenje se može izvršiti samo izuzetno, dakle, samo kada je samo ta mera jedina moguća stvar na raspolaganju da spreči ugrožavanje te tri stvari. Te pretpostavlja da je država prethodno preduzela sve moguće mere da otkloni mogućnost ograničenja prava (npr. privela je nasilnike, one koji prete, tužioci su pokrenuli postupke, policija je zabranila njihove skupove), i ipak i pored svega toga ne može drugačije da ostbvari te tri stvari osim ograničenjem Gej parade – e tek onda možemo govoriti o tome da se skup zabrani. Ništa od toga se jasno ovde nije desilo.

      (Pozivanje na SPC, Boga, istinu, Hrista i te tebi očigledno autoritete neću komentarisati, jer oni nisu relevantni u bilo kakvoj oziljnoj argumentaciji)

Postavi komentar